top of page
  • Inbar Gat Shaham

גם בימי מלחמה: 2,3 ש-גר(ה)


אנחנו בעיצומה של מלחמה.

כולנו חשים עצב גדול, דואגים לחיילים ולחטופים ונמצאים במצב של חוסר ידיעה כי אין לנו מושג מה יילד יום. אנחנו בשגרת המתנה ללא נודע, דבר היוצר אצל כולנו מתח ודחק לא רגילים.

בימים מורכבים אלה, אנחנו מתקשים להשפיע על המציאות בה אנחנו חיים, ובשעת לחץ המחשבות שלנו עשויות להיות מטושטשות ולא ממש בהירות.


יחד עם זאת – אנחנו עובדים ומנסים לקיים שגרה בצל המלחמה. אז איך נוכל לעשות סדר במשימות שלנו בתקופה זו?

התאמנו את העקרונות לניהול המשימות שלנו בזמן – אותם אנו מלמדים בזמן של שגרה - לארבעה כלים וטיפים חשובים לניהול המשימות שלנו בזמן חירום ומלחמה:


1. ניהול עצמי - לפני שאנחנו מנסים לנהל משהו חיצוני, את הזמן, כדאי להתחיל בניהול עצמי. בימים של שגרה ניהול עצמי כולל תוצאות רצויות שעל פיהן תיקבע דרכנו. בימים של מלחמה ניהול עצמי כולל תחילה פעולות לקבלת כוחות נפשיים ורגשיים, גם במקום העבודה:

  • אפשרו לעצמכם להתמקד בתקווה, במחשבות חיוביות על העתיד, ודמיינו דברים טובים ליום שאחרי - כן כן, גם במקום העבודה ולא רק במישור האישי והלאומי

  • מצאו את הפעילויות שעוזרות לכם למצוא כוחות במקום העבודה - חברים לעבודה שניתן לחלוק איתם קושי ושמחה, פעילויות גופניות קצרות במהלך היום, נתינה, עזרה וחיבור לעמיתים שצריכים תמיכה

2. שגרה מבורכת - "לפעמים , גם שגרת החיים שלנו היא נס" (רבי עקיבא):

  • בצעו מיפוי אישי – מה הפעולות שממלאות את יומכם ודיבקו בשגרת המשימות בעבודה, גם במקום לצרוך חדשות במינון מוגבר

  • בימים של מלחמה הצבת מטרות קטנות וברות השגה, שלא נדרש מאמץ גדול מדי על מנת לבצען, יעזרו לנו לשקוע בעשייה מבורכת

  • בזמן שגרה נתעל את הפעילות היומיומית לפעילויות שעוזרות לנו להשיג את המטרה הגדולה שלנו, אבני הדרך שעוזרות לנו להשיג את היעד הרחוק

3. ניהול רשימות - הפורמט לא באמת משנה (אקסל, to do list באפליקציה כלשהי, פתקים דביקים), מה שכן חשוב הוא כי לאחר שאתם ממפים את המשימות היומיות שלכם (בסעיף הקודם), נסו לחשוב אילו מהן יכולות להתבצע בזמן המהיר ביותר. צרו לעצמכם לו"ז ביצוע כתוב. הכתיבה היא התחייבות - בעיקר כלפי עצמכם. השגה של צעד אחד יקדם אותנו להשגת הצעד השני ולהשיג את המטרה הגדולה. המטרה היא ניהול סוג של שגרה בעת מלחמה והשגת היעדים בעת שגרה. בכל סוף יום עברו על המשימות ובנו את תכנית העבודה ליום למחרת.

4. שעות "שקטות" - ביחרו שעות בהם אל תתנו לגזלני הזמן להפריע לכם. אלו יהיו שעות שקטות מרעשים ושעות אפקטיביות ויעילות לביצוע המשימות. שנם גזלני זמן הנגרמים ע"י אחרים וישנם גזלני זמן הנגרמים בעקבות ההתנהגויות שלנו. בזמן מלחמה גזלני הזמן, משני הסוגים, בולטים יותר. אך עם כל יום שעובר, תדעו לזהות אותם יותר ויותר. ואל תוותרו על "השעות השקטות".


והעיקר, שיבואו עלינו ימים טובים ושקטים.


48 views0 comments
bottom of page